Borrelplank 2.0DIY %vegan_studiomarisa_heutink

Borrelplank 2.0

Borrelplank 2.0

Weet je nog? De borrelplank van je oma vroeger? De kans is groot dat het een aluminium weggooischaal was met daarop blokjes kaas met zilverui, gevulde eieren, plakjes roggebrood met haring, stukjes worst, de beroemde augurk-hamrol, en salamipijpjes gevuld met roomkaas. Uiteraard netjes geschikt in rijen. Met op elke hoek een bepoteld radijsje waaruit een stervorm was gesneden. Die niemand opat.

Een echte borrelplanker

Hoewel ik als klein vegetariërtje de geneugten van de 80s borrelplank aan me voorbij liet gaan, vond ik het moment waarop oma hem presenteerde altijd geweldig. De verwachtingsvolle blikken van het bezoek (hoewel oma jaar-in-jaar-uit dezelfde hapjes serveerde), de complimenten over haar gevulde eieren (haar geheim: een snufje kerriepoeder), en tante Gerda die de roomkaas altijd in één teug uit de salami zoog en het plakje vlees aan de hond gaf. Hierdoor is de borrelplank voor mij onlosmakelijk verbonden met gevoelens van saamhorigheid en gezelligheid en ben ik net als oma een echte borrelplanker geworden.

Borrelplank 2.0

Mijn borrelplank lijkt in de verste verte niet op die van oma, hoewel ik ‘m met net zoveel liefde serveer. Er ligt geen vlees op, maar zelfgemaakte vegan kaasjes, salsa’s, crackers, fruit en noten. De hapjes zijn niet netjes in rijen geschikt maar liggen in een georganiseerde chaos bijeen. En het kleurenpalet op mijn borrelplank is veelzijdiger. Daar waar oma’s plank grossierde in bruine en gele hapjes, liggen er op die van mij uitnodigende kleuren die net zo vers smaken als ze eruit zien. Daarom noem ik ‘m de borrelplank 2.0.

Overdaad

De borrelplank 2.0 kenmerkt zich door overdaad: overdaad aan smaak, hoeveelheid en kleur. Elk stukje plank is gevuld met een andere heerlijkheid. Weelderige verwennerij, dat is het. De hit van elk feestje (naast Paradise By The Dashboard Light van, pardonnez-moi my vegan friends, Meatloaf). Ik word vaak gevraagd een borrelplank te maken voor feestjes van anderen, omdat mensen denken dat er een moeilijke techniek achter schuil gaat. Omdat ik geen ambities heb in de cateringwereld en wil laten zien hoe makkelijk het is om zoiets moois en lekkers te creëren, deel ik hierbij mijn stappenplan. Haal de borrelplanker in jezelf naar boven en probeer het ook!

Borrelplank 2.0DIY %vegan_studiomarisa_heutink

Wat Heb Je Nodig

  • Kazen (ik maakte zelf wat vegan exemplaren)
  • Dips, bv. salsa, tapenade, guacamole, pesto
  • Gemarineerde groenten, zoals olijven, zongedroogde tomaten, artisjokken, gegrilde paprika
  • Crackers. bv. rijstcrackers, zelfgemaakte noten-zadencrackers
  • Zak rucola
  • Fruit, zoals aardbeien, blauwe bessen, vijgen, passievrucht, druiven
  • Noten, bv. cashews, pecans, amandelen
  • Chocolade
  • Een groot stuk hout (een grote, ronde snijplank, maar op een tafelblad is ook gaaf. Dream big)
  • Kleine bakjes/schaaltjes (originele verpakkingen kunnen echt niet)
  • Kaasmesjes & lepeltjes voor de dips

Lekker bij: port, dessertwijn, prosecco

 

Borrelplank 2.0 stappenplan

1. Stel samen in de buurt van serveerplek

Stel je plank samen in de buurt van de plek waar je hem serveert. Hoe groter de plank, hoe moeilijker het zal zijn om hem naar de plek van bestemming te tillen zonder de inhoud over tante Gerda’s jurk te morsen.

2. Creëer een raamwerk

Hoewel we gaan voor een organische look, is wat structuur nooit weg. Anders loop je het risico dat je bord eruit ziet als een ontplofte huzarenschotel. Leg je kazen en bakjes met dip in een rij op het midden van het bord of aan de zijkant. Wees niet te symmetrisch. Doe er wat rucola onder.

3. Leg je crackers neer in een boog

Leg je crackers neer in halve cirkels rond je kazen. Als je, zoals ik op deze foto, naast kleine toastjes ook grote crackers hebt, leg deze dan over elkaar heen in een hoek van je bord.

4. Maak secties met een thema

Als je gaat voor een grote borrelplank, kan je je plank opdelen in thema’s. Bijvoorbeeld een sectie met Mediterrane hapjes en een sectie met fruit. Dit kan een leuk effect hebben. Omdat de borrelplank in dit voorbeeld voor maar vier personen is, heb ik dit niet gedaan en de overige hapjes verdeeld over het bord. Zoals je ziet ook prima.

5. Vul de lege plekken op

Als alle grote hapjes op je bord liggen, vul dan de lege plekken op met kleiner lekkers zoals noten en blauwe bessen.

En tadaaaaaa, Paradise By The Foodboard Light!

Borrelplank 2.0DIY %vegan_studiomarisa_heutink
Borrelplank 2.0DIY %vegan_studiomarisa_heutink
Borrelplank 2.0DIY %vegan_studiomarisa_heutink
Borrelplank 2.0DIY %vegan_studiomarisa_heutink
Borrelplank 2.0DIY %vegan_studiomarisa_heutink
Borrelplank 2.0DIY %vegan_studiomarisa_heutink